Friday 19 August 2011

antara ANAK MURID and CIKGU

Assalamualaikum…


Dari anak murid and cikgu lah wujudnya satu kisah suka and duka.
Hahahaha.


Mula-mula anak murid panggil cikgu tu ustaz tapi cikgu tak bagi. Cikgu cakap anak murid tak buley panggil ustaz sebab cikgu tak layak jadi ustaz tapi kalau cikgu tu insya.allah. Sejak dari kejadian tu anak murid tak panggil cikgu ustaz lagi. Anak murid hanye panggil dengan panggil cikgu. Cikgu pon suke dengan panggilan tu.


And bermula laa kisah anak murid menjadi murid baru cikgu and cikgu cakap anak murid adalah anak murid yang special. Anak murid kehairanan kenape cikgu berkata begitu.

Perbualan :

Anak murid  : Cikgu, kenapa cikgu cakap anak murid ney anak murid cikgu yang special?

Cikgu           : Sebab anak murid cikgu ney comei.

Anak murid  : Hahahahaha. XD (tergelak besar) ade-ade la cikgu ney. Xpenah pon orang cakap saya comey, xlawa lg ade la…

Cikgu           : Sebab xde la cikgu cakap. Hahahaha.

Tetapi disebalik kegembiraan mereka berdua, sebenarnye ade kedukaan.



ney anak murid.



yang ney pulak cikgu.


 Kesedihan anak murid turut dirasai oleh seorang cikgu. Anak murid kehilangan seorang insan tersayang begitu juga cikgu yang turut kehilangan seorang insan  yang amat disayangi and yang bermakna dalam hidupnye.


Akan tetapi kesedihan yang menimpa cikgu lebih perit dari kesedihan anak murid. Kerana insan yang anak murid sayang, belom pasti menjadi hak miliknya. Berbanding dengan cikgu, insan yang disayangi memang hak miliknya buat selamanye. Mudah-mudahan masing-masing boleh melaluinya dengan tabah.


Kini anak murid menjadi teman kepada cikgu. Anak murid ingin melihat cikgu gembira semula. Anak murid hanya mampu membuat cikgu tersenyum kerana apabila cikgu bersedih anak murid tidak tahu bagaimana untuk memujuk cikgu. Hanya dengan pesanan ringkas (sms) sahaja anak murid dapat membantu cikgu kembali tersenyum. Anak murid cuba menjadi teman dikala cikgu kesedihan and jika cikgu need someone di sisi tetapi anak murid takut kalau anak murid menyakiti hati cikgu sebab anak murid seorang yang nakal.


Begitu jugak cikgu, cikgu turut menjadi teman kepada anak murid. Cikgu sering meminta anak murid berkongsi masalah dengannya jika anak murid ade masalah. Bak kata cikgu “mana tahu kalau berkongsi cerita dengan cikgu, mungkin masalah tu akan berkurang sedikit”. Tetapi cikgu tak paksa kalau anak murid tak mahu kongsi dengan cikgu. Cikgu memang memahami :)


Hasrat anak murid…

“Berharap cikgu akan dapat menjadi temannya sampai bila-bila and dapat membimbing anak murid kejalan yang lebih baik”. And hope cikgu akan menjadi cikgu yang disayangi oleh semua anak-anak muridnya. Terutama anak murid cikgu yang baru and special.
Anak murid sayang cikgu ;)






k,laaa.cukup...
Tata.Titi.Tutu ;)

2 comments:

  1. mcm cikgu ngan murid tu ada skandal je.. hehe


    Berat kew blog nie..?

    ReplyDelete
  2. rizal> cikgu ngn anak murid ad skandal?
    xla...mereka teman tp klo nk ad pape pon mereka xperlu kn skandal baik wt ikatan yg jlas...k :)

    ReplyDelete